Sa ne familiarizam cu terminologii folosite in webdesign
Ad network = Companie din domeniul publicitatii care gestioneaza spatii publicitare online, situandu-se intre detinatorii de site-uri si clientii de publicitate, reprezentati sau nu de agentii de publicitate, avand in portofoliu spatii publicitare pe mai multe site-uri, fapt care permite cumparatorilor de publicitate sa atinga relativ usor o audienta mai larga prin achizitionari de spatiu publicitar in intreaga retea sau in anumite sectiuni din site-urile membre.
Advertorial = Un hibrid intre publicitate si jurnalism intalnit mai ales in reviste. Clientul plateste echipa editoriala sa scrie un articol ce ii prezinta produsul in stilul acelei reviste in speranta de a induce asupra acelui produs/serviciu valorile revistei.
Affiliate = Este o persoana independenta care promoveaza produsele sau serviciile unui comerciant.
Affiliate marketing = Sistem de impartire a veniturilor intre cei care cumpara publicitate pe internet si proprietarii de site-uri. Sistemul se bazeaza pe masurarea performantelor reclamei (click-uri, vanzari etc.)
Affiliate merchant = Cel care cumpara spatiu publicitar pe internet intr-un sistem de affiliate marketing.
Anchor = O ancora este echivalenta cu un link intern intr-un document. Ea redirectioneaza utilizatorul spre o anumita parte a documentului
Attachement = Orice fisier anexat unui email constituie un atasament. O serie intreaga de pachete de email utilizeaza modul de cifrare MIME pentru a atasa diferite fisiere la mesajele de email.
Avatar = Este o imagine miniaturizata (persoana, obiect, animal) special aleasa pentru a va reprezenta in mediul online.
B2B = Business To Business - servicii pentru afaceri.
B2C = Business To Consumer - servicii pentru public.
Background Ad = Banner care apare pe sub text, de mare impact pentru campanii de branding/rebranding daca e folosit cu bannere obisnuite.
Backup = O sectiune in care puteti copia local sau restaura continutul site-ului, baze de date MySQL, aliasuri si filtre de email. Copierea se poate realiza cu ce exista in momentul respectiv in contul dvs., sau puteti copia backup-ul realizat automat de catre noi, in varianta zilnica sau saptamanala. Backupurile copiate sunt salvate in format .gz. Pentru a le dezarhiva folositi winrar sau winzip daca utilizati sistemul de operare Windows, Daca utilizati MacOS le puteti dezarhiva cu StuffExpander. Romarg realizeaza un back-up al datelor, unul al e-mail-urilor si unul al DNS-urilor.
Bandwidth = Latimea de banda defineste capacitatea de transportare a informatiilor, aplicabil in telefonie, retelistica, semnale de frecventa radio si monitoare. Este masurata in cicli/secunda, sau hertzi, ce reprezinta diferenta dintre cele mai ridicate si cele mai scazute frecvente transmise, dar poate fi reprodusa si prin intermediul bitilor sau al bytilor/secunda.
Banner = Imagine digitala cu rol de afis publicitar. Cel mai adesea, banner-ele sunt dreptunghiulare si se afiseaza in partea superioară sau inferioara a paginii, sau sunt pozitionate intr-o margine sau alt spatiu rezervat pentru ads-uri. ADS-urile de bannere sunt in mod istoric imagini GIF (multe dintre ele fiind animate). Baner-ul clasic este de 468 pixeli latime si 60 pixeli inaltime; acesta este princialul tip utilizat in publicitatea online.
Banner blindness = Tendinta utilizatorilor de internet de a ignora bannerele de reclama, chiar daca acestea contin informatie utila.
Banner burnout = Fenomen prin care vizualizarea de catre vizitatorii unui site a bannerului de campanie a atins punctul din care rata de click asociata a scazut dramatic. In termeni mai tehnici, este punctul de inflexiune al curbei ratei de click raportata la frecventa si are ca efect scaderea eficientei campaniei.
Banner exchange = Retea in care site-urile partenere afiseaza bannere in schimbul unor credite care sunt convertite in reclame proprii ce vor fi afisate pe alte site-uri.
Beacon = O mica bucata de cod plasata in cadrul unui banner, a unei pagini Web sau a unui email care permite masuratoarea afisarii bannerului, paginii sau e-mailului respectiv. Utilizat si pentru campanii de tip CPA sau CPL, beaconul mai este denumit, datorita dimensiunii, clear GIF ori pixel tag.
Beyond the banner = Reclama online care nu implica bannere standard GIF si JPEG.
Blog = Un jurnal tinut pe un anumit server de web (public in cele mai multe cazuri). Procesul de actualizare a acestui jurnal, poarta denumirea de “blogging”. Toate informatiile ce se regasesc in blog sunt actualizate zilnic sau la intervale scurte de timp, de catre proprietari, cu ajutorul unor programe ce permit acest lucru, accesibile oricui.
Bot = Un bot desemneaza orice tip de aplicatie software automatizata, incluzand aici aplicatii din aria discutiilor online si a programelor de catalogare Web.
Browser = Este un program cu ajutorul caruia se pot vizualiza paginile dezvoltate in limbajul HTML, asadar se poate naviga pe web. Cele mai populare astfel de programe sunt Internet Explorer, Mozila Firefox, Opera si Netscape Navigator.
Browser sniffing = Defineste procesul prin care un site Web detecteaza versiunile programelor de navigare Web ale vizitatorilor pentru a determina gradul de acces al acestora la diferite resurse online, de tipul: JavaScript, Flash Player (Macromedia), RealPlayer (RealNetworks).
Bug = Esuare sau defect in functionarea unei aplicatii in software
Button ad = Unitate grafica de reclama mai mica decat un banner.
Bulletin Board = Cu ajutorul acestuia instalati pe site-ul dumneavoastra foarte popularul forum phpBB. Trebuie doar sa introduceti calea unde sa fie instalat si sa apasati butonul “Install”. Atentie! Necesita o baza de date MySQL libera.
Certificat digital = Reprezinta un fisier protejat prin parola de acces, ce include numeroase informatii precum: numele si adresa de e-mail a detinatorului de certificat digital, o cheie de cifrare ce poate fi utilizata pentru a verifica semnatura digitala a posesorului si perioada de validitate a certificatului digital. Autoritatile de certificare colecteaza informatii despre o anumita companie sau persoana fizica, eliberand ulterior un nou certificat digital.
Chat = Cu ajutorul aplicatiilor software speciale sau interfete web specifice, utilizatorii Internet acceseaza arii de discutii si “spatii virtuale”, unde pot comunica in timp real cu alte persoane din mediul Web.
Click through = Procesul prin care un vizitator ajunge intr-o anumita pagina, prin click pe un banner.
Click within = Click in interiorul bannerului care determina o modificare a bannerului, nu o trecere in alta pagina.
Client = Este un program care adreseaza anumite cereri (intr-o pereche client/server); de exemplu, functionarea unui browser de web este legata de aceste cereri adresate de catre acesta unui server.
Cloaking = Metoda prin care motoarelor de cautare li se ofera o pagina spre indexare in timp ce vizitatorii sunt redirectati spre alta.
Cloaking dupa user agent = Pentru aceasta tehnica de cloaking, serverul web trebuie sa fie capabil sa precizeze daca vizitatorul este o persoana sau un motor de cautare.
Colaking normal = Cloakingul in mod “normal” se face prin afisarea pe aceeasi pagina, atat a continutului vizibil vizitatorului cat si a continutului vizibil numai motoarelor de cautare.
Conversion rate = Procentajul de vizitatori care actioneaza asa cum doreste publicitarul (de exemplu, care dau click pe un anumit banner).
Comunitate virtuala (Virtual Community) = O comunitate care exista doar cu ajutorul unui suport electronic, cum ar fi o lista de discutii sau un forum.
Content Management System (CMS) = Un sistem usor de utilizat care permite companiei, organizatiei sau persoanelor sa gestioneze si sa actualizeze continutul propriului site web printr-un browser sau o aplicatie de sine statatoare.
Continut dinamic (Dynamic content) = Continutul unei pagini care este importat dintr-o baza de date pe baza parametrilor unei interogari. Acest continut nu poate fi de obicei indexat de motoarele de cautare.
Continut static (Static content) = Continutul unui website care este codat in pagina si nu este importat dintr-o baza de date. Motoarele de cautare n-au probleme in a indexa acest tip de continut, spre deosebire de continutul dinamic.
Cookie = Este un fisier de date, de dimensiune redusa, stocat in computerul personal al clientului, de catre anumite site-uri online vizualizate cu ajutorul programului de navigare web. Acest tip de fisier permite aplicatiilor (sau scripturilor) din site sa identifice computerul, sa culeaga informatii despre computer, despre comportamentul utilizatorului, despre densitatea vizitelor acestuia, etc. De asemenea, permite site-ului sa furnizeze informatii personalizate fiecarui utilizator, in baza alegerilor individuale.
Cos de cumparaturi (Shopping Cart) = Este un modul de programare prin care vizitatorul are posibilitatea de a adauga mai multe produse in “cosul sau virtual” inainte de a trimite comanda propriu-zisa.
cPanel = Este un panou de control, care permite utilizatorilor accesarea propriilor conturi printr-o interfata usor de folosit mai ales ca aceasta este disponibila in peste 15 limbi, inclusiv romana.
CPC = Cost Per Click Costul fiecarui click pe reclama unui beneficiar.
Cron Job = Cu ajutorul acestei optiuni puteti programa executarea unor comenzi in anumite zile si la anumite ore. Trebuie tinut cont insa, de faptul ca folosirea abuziva si nejustificata duce la suspendarea site-ului.
Crawler = Termen sinonim cu spider, care este un robot al motoarelor de cautare. Cu toate acestea, deoarece compania AOL utilizeaza o aplicatie software denumita WebCrawler, pentru a vizita, indexa si prezenta in paginile cu rezultate ale motorului propriu de cautare online, denumirea crawler tinde sa devina marca inregistrata.
CPA = Cost Per Action. Plata se bazeaza exclusiv pe actiunile cerute, cum ar fi: inregistrarea pe siteul clientului, completarea unui formular sau o alta actiune contorizabila convenita de comun acord intre advertiser si detinatorul de spatiu media online.
CPC = Cost Per Click. Costul, sau echivalentul costului platit pe click through (rata de click).
CPL = Cost Per Lead. Costul pe persoana care si-a exprimat interesul pentru produsul/serviciul promovat si care se concretizeaza intr-un interval de timp standard, in vanzare pe site.
CPM = Costul, sau echivalentul costului platit pentru o mie de afisari ale bannerului.
CSS = Cascading Style Sheets. Set de reguli de formatare interpretate de browserul web (sau de catre alt client) ce pot contine informatii referitoare la stilul de prezentare al paginii. CSS functioneaza drept matrita, permitand definirea stilului atribuit unui element HTML, aplicat ulterior unui numar nelimitat de pagini.
CTR = Clickthrough Rate. Reprezinta procentul celor care dau click pe o reclama. Este o modalitate de masurare a relevantei sursei de trafic sau a cuvantului cheie.
Customer acquisition cost = Costul asociat cu atragerea unui nou client.
Cyberquatting = Reprezinta inregistrarea de domenii care au legatura cu alte marci inregistrate sau brand-uri, in incercarea de a castiga din valoarea creata de respectiva marca inregistrata sau brand.
Database = O baza de date poate defini atat o lista de cumparaturi cat si o colectie complexa de sunete, elemente grafice si fisiere tip text. Aplicatiile software pentru bazele de date sunt create pentru o organizare eficienta a acestui tip de informatii de catre utilizatori. In timp ce primele baze de date au fost limitate la cautari directe in randurile si coloanele unui document, bazele de date relationale moderne permit utilizatorilor accesarea si reorganizarea informatiilor in conformitate cu un numar vast de criterii. Bazele de date cu structura avansata ofera totodata posibilitatea de aranjare logica a oricarui tip de informatii, de tip audio, video, text etc.
Data packet = Cea mai eficienta metoda de a transmite fisiere prin intermediul Internetului, acestea fiind impartite in grupuri mai mari, numite pachet de date. Modem-urile genereaza de obicei pachete de date cu marimea de 64 caractere plus alte cateva rezervate verificarilor impotriva erorilor.
DCC = Direct Client la Client – este un protocol utilizat in mediul IRC, ce permite utilizatorilor discutii directe, fara a necesita o conectare suplimentara la un server online tip IRC si mentinand astfel statutul de confidentialitate al conversatiilor.
Dead link = Link mort – acesta produce o eroare 404 (Page not found).
Deep linking = Link catre alta pagina a unui site decat pagina principala.
Description tag = Tag HTML introdus in paginile web site-ului pentru pozitionarea acestuia in motoarele de cautare si pentru furnizarea altor informatii despre site (autorul paginii, o descriere sumara a continutului paginii, data expirarii paginii respective)
DHTML = HTML Dinamic. Combina HTML, CSS si script-uri pentru a realiza pagini web mult mai interactive, singurul dezavantaj constand in incompatibilitatea in afisare generata de diferite programe de navigare web (Mozila Firefox, Opera, Internet Explorer etc).
Digital Certificate = Un certificat digital reprezinta un fisier protejat prin parola de acces, ce include o varietate de informatii de tipul: numele si adresa e-mail a detinatorului de certificat digital, o cheie de cifrare ce poate fi utilizata pentru a verifica semnatura digitala a posesorului si perioada de validitate a certificatului digital. Autoritatile de certificare (CA) colecteaza informatii despre o anumita companie sau persoana fizica, eliberand ulterior un nou certificat digital. Certificatele digitale sunt utilizate pentru autentificare online, similar modului de identificare cu ajutorul permisului de conducere sau al certificatului de nastere. Anumite tehnologii (SET, SSL si Authenticode) isi disputa in mediul Web piata online a certificatelor digitale.
Digital Signature = Reprezinta un mod sigur de a dovedi autenticitatea unei persoane ce trimite un document sau e-mail, oferind posibilitatea de a insera un cod special (amprenta digitala) in momentul semnarii, ce poate indica daca mesajul a ajuns intact la destinatie sau daca a suferit anumite deformari in timpul livrarii.
Directoare protejate = Cu ajutorul acestei optiuni puteti parola directoare, astfel ca accesul la continutul din ele sa se faca doar pe baza de user si parola. Pentru a parola un folder dati click pe numele folderului. Atentie! Daca activati functia FrontPage Extensions directoarele nu se mai pot parola. In cazul in care ati parolat un director inaintea activarii FrontPage Extensions, directoarele vor putea fi accesate fara user si parola.
Directoare web = Site-uri in cadrul carora sunt listate alte site-uri, clasificate in functie de domeniul pe care il reprezinta fiecare.
DNS = Domain Name System - Sistemul numelor de domeniu. Cand trimiteti un email sau directionati programul de navigare web catre o adresa de tip URL, sistemul numelor de domeniu traduce automat transcrierile alfanumerice in adrese Internet.
DOM = Modelul de obiect al documentului DOM constituie o specificatie dezvoltata de W3C, ce permite manipularea tuturor elementelor unei pagini Web (grafica, text, stiluri etc.) de catre programe software si limbaje de programare (de tipul: JavaScript si VBScript). Spre exemplu, DOM face posibila definirea drept obiect a fiecarei litere individuale din cadrul unei pagini Web, alocand ulterior caracteristici separate, de genul: culoare, dimensiune si stil. DOM este una din tehnologiile de baza ale DHTML, impreuna cu CSS, HTML traditional si limbajele de programare.
Domain Name = Numele de domeniu reprezinta transcrierea alfanumerica situata in partea din dreapta a simbolului @ din cadrul unei adrese de e-mail sau in adresa tip URL a programului de navigare Web (ex.: inregistrare-domenii.ro).
Domain Parking = Exista posibilitatea “parcarii” unuia sau mai multor domenii peste un alt domeniu. De ex.: Domeniul1.ro este domeniul principal, daca parcati domeniul2.ro peste domeniul1.ro in momentul in care accesati domeniul2.ro va aparea continutul de la domeniul1.ro. Pentru a parca un domeniu, scrieti la “Domeniu nou”: numele domeniului (fara www) si apasati butonul “Adauga domeniu!”
Domenii suplimentare = Puteti gazdui mai multe site-uri pe un singur cont de hosting. Aveti un domeniu principal, iar prin adaugarea unui domeniu, cele doua site-uri vor functiona independent. Un domeniu adaugat acceseaza un subdomeniu de la domeniul principal, in adress-bar-ul browser-ului apare numele domeniului, nu subdomeniul principal. Pentru a adauga un domeniu nou, este necesara completarea datelor cerute in formular: “Nume domeniu nou” (se completeaza numele domeniului care se doreste a fi adaugat), “Username/Subdomeniu” (se alege un username; va fi creat automat subdomeniul pe domeniul principal unde trebuie incarcat si contnutul site-ului adaugat), “Parola” (se introduce parola cu care se va accesa prin ftp subdomeniul care contine fisierele domeniului adaugat).
Doorway domain / page = Domeniu sau pagina create cu scopul de a se plasa pe o pozitie buna la cautare in search engines (in functie de cuvinte-cheie); servesc drept punct de acces catre alt domeniu / alte pagini.
Double opt-in = Abonare cu confirmare. Inainte de a fi abonati, cei care se inscriu primesc o cerere de confirmare prin email a abonarii.
Downgrade = Procedeul prin care se efectueaza trecerea de la un pachet de gazduire superior, la unul aflat in inferioritate.
Download = Copierea (descarcarea) unor fisiere de pe un server, pe calculatorul utilizat.
E-mail marketing = Marketing prin e-mail.E-mail spam = E-mail nesolicitat, nedorit.
EPV - Castig pe vizitator.
Encryption = Cifrarea reprezinta procesul de modificare a datelor intr-o forma lizibila numai de catre destinatar. Pentru a descifra mesajul, destinatarul informatiilor cifrate necesita o cheie valida de decriptare.
Error Log = Afiseaza ultimele 300 de fisiere negasite de vizitatori precum si IP-ul acestora, data, ora etc.
Expandable Ad = Banner care isi mareste dimensiunea la interactiunea cu vizitatorul - mouseover, click.
Ezine = revista online care este trimisa prin e-mail sau apare pe un site web.
FAQs = Frequently Asked Questions - Intrebari frecvente. Sectiunile FAQ insumeaza fisiere text concepute pentru a solutiona problemele pe care utilizatorii le intampina in navigarea unui site Web sau in utilizarea serviciilor online.Favicon = Icon personalizat pe care anumite site-uri il plaseaza in browser in loc de icon-ul obisnuit al browserului, in bara de adresa sau in linkuri.
FFA = Free For All - lista de linkuri in care oricine poate adauga ceva.
First mover advantage = Avantaj uneori insurmontabil castigat de prima companie aparuta intr-o piata sau intr-un domeniu nou.
Flash = Tehnologie multimedia dezvoltata de Macromedia pentru a permite o mai mare interactivitate, intr-un fisier de dimensiune relativ mica.
Floating ad = O reclama care apare deasupra continutului unei pagini web, creand impresia de “plutire”, reclama dispare intr-un interval de 5-10 secunde.
Forum = Comunitate online in care vizitatorii pot citi si scrie despre subiecte de interes comun.
Frecventa cuvintelor cheie (Keyword Frequency) = De cate ori cuvantul cheie se gaseste intr-o arie specifica a paginii incluzand meta tag-urile, titlurile, textul paginii si alt-tag-urile (descrieri ale imaginilor din site). O regula aproximativa este folosirea cuvantui cheie nu mai mult de trei ori in fiecare meta tag, de patru ori in tag-ul de titlu, de 20 de ori in textul paginii si de zece ori in alt-tag.
Front Page = Este o unealta de web design cunoscuta, un utilitar Microsoft de creare de pagini web care necesita extensii server speciale pentru a functiona corect.
FTP = File Transfer Protocol. Reprezinta cea mai usoara modalitate de a transfera fisiere pe Internet, de a efectua copierea acestora intre diferite computere conectate la retea. FTP permite transferul de aplicatii freeware sau shareware cu ajutorul programelor ce interpreteaza comenzile complexe ale Unix, sau prin intermediul programului de navigare web.
FTP anonim = Protocolul de transfer anonim de fisiere ofera tuturor utilizatorilor posibilitatea de a descarca fisiere din cadrul unui server FTP corect configurat. In acest mod, utilizatorii fara conturi FTP pot accesa fisiere prin introducerea numelui de utilizator: anonymous si a adresei personale de e-mail drept parola de acces. Intrucat oricine poate accesa fisierele ce au fost configurate pentru FTP anonim, administratorii Web trebuie sa fie atenti in configurarea fisierelor destinate utilizarii publice.
Guerilla marketing = Tehnica neconventionala de marketing care urmareste sa genereze maximum de rezultate cu minimum de resurse.
Harta site (Site map) = O pagina dintr-un website care contine link-uri catre toate celelalte pagini ale aceluiasi site.
Hit = Cerere a unui fisier, facuta de browserul userului catre serverul pe care se afla fisierul.
Hybrid Model = Combinatie de unul sau mai multe modele de plata pentru publicitate online, de exemplu CPA/CPM. Pentru advertiserii aflati tot timpul in dubiu daca sa cumpere expunere sau interactiune cu reclama, modelul hibrid este un compromis atat pentru detinatorul de spatii, cat si pentru clientul final.
History list = O lista a istoriei de navigare web; reprezinta un mediu desfasurator afisat in cadrul unui program de navigare web, ce contine un jurnal de date cu titlurile si adresele URL ale paginilor web vizitate recent.
Home Page = Pagina introductiva a unui site web; mai poarta si denumirea de pagina de start.
Hosting Package = Pachet de gazduire Reprezinta totalitatea facilitatilor si functiilor care constituie suportul pentru un site web.
House ad = Reclama auto-promotionala rulata pe propriul site, pentru a folosi spatiile publicitare care nu sunt ocupate de campanii platite
HTML = Hyper Text Markup Language este un limbaj de programare prin care diferite imagini texte, campuri marcate sau codificate sunt organizate intr-un fisier special, ce poate fi accesat pe “www”, printr-un browser.
HTML banner = Banner care foloseste HTML, pe langa elementele grafice traditionale; include adesea formulare interactive.
HTTP = Hypertext Transfer Protocol. Un protocol folosit pentru a cere si a transmite fisiere, in special pagini web si componente ale acestora, pe Internet sau intr-o retea de calculatoare.
Hyperlink = Cuvant sau fraza evidentiat(a) in momentul in care este accesat prin click, ce realizeaza trimiterea catre alte documente web.
Hypermedia = Ajuta la integrarea textelor, a imaginilor, a elementelor video si a sunetului in diferite documente. Elementele hypermedia sunt legate in mod interactiv.
Hypertext = Reprezinta un mod nonsecvential de prezentare a informatiilor, ce interconecteaza informatii intr-un grup complex de asocieri, sustinute cu ajutorul hyperlink-urilor.
IBL - Inbound Link. Un link din alt site spre site-ul tau.
Impression = Afisare unica a unui banner.
Indexare Web = Procesul prin care un spider/crawler al unui motor de cautare colecteaza informatiile existente pe un site la finalul caruia paginile respective apar in SERPs.
Icon = Imagine miniaturizata. O imagine de dimensiuni reduse ce reprezinta un obiect, un dosar sau o aplicatie informatica. Prin clic simplu sau dublu, se pot lansa diferite programe, deschide noi ferestre de navigare si executa comenzi.
Interstitial = Reclama care se incarca intre doua pagini de continut.
Inbound = Reprezinta linkurile care directioneaza catre site-ul dumneavoastra, pot fi incepand de la 1 pana la mai multe website-uri. Sunt linkurile care-ti acorda PR ( PR = Page Rank-ul pe Google ).
Incentivized traffic = Vizitatori care au primit o forma de compensare (rasplata) pentru vizitarea unui site.
Interaction Design = Design-ul modului in care utilizatorii comunica sau interactioneaza cu un computer. Designerii informatiei se concentreaza pe sirul de interactiuni, dialogul dintre persoana si calculator, care este rezultatul fiecarei actiuni, compatibilitatea stimul-raspuns si mecanismele de feedback.
Interactive banners = Reclame care necesita participarea vizitatorului (de exemplu, luand forma unui joc).
Inventory = Numarul total de bannere disponibile la vanzare intr-o perioada determinata de timp pe un site, sectiune de stie, retea de publicitate online in ansamblu etc. Acest numar este determinat de numarul de bannere pe o pagina, numarul de pagini care au bannere si numarul de afisari de pagini din intervalul de timp considerat.
Java Script = Acest cod poate fi adaugat paginilor HTML standard pentru crearea de documente interactive; este considerat o sursa relevanta pentru dezvoltarea de formulare interactive, cu utilizare in mediul Web.
JPEG = Joint Photographic Experts Group. Acest format de fisier pentru imagini bogate in culori a fost dezvoltat de comitetul Joint Photographic Experts Group. JPEG compreseaza elemente grafice de culoare fotografica imbunatatita, in comparatie cu alte metode de compresie a imaginii (GIF) si retine un inalt grad de persistenta a culorii.
Keywords (Cuvinte cheie) = Sunt cuvinte introduse de utilizator in caseta de editare, atunci cand acesta efectueaza operatiunea de cautare; aceste cuvinte cheie se utilizeaza in cadrul unui motor de cautare (ex. Google).
Keyword density = Procentajul de cuvinte-cheie din textul indexabil de pe o pagina.
Keyword marketing = Tehnica de marketing care implica prezentarea mesajului numai userilor care cauta anumite cuvinte cheie.
KeyPhrases (Fraze Cheie) = Combinatiile de cuvinte dupa care s-a facut cautarea. In ultimii ani utilizatorii cauta din ce in ce mai evoluat, folosind fraze cheie (formate in principal din doua sau trei cuvinte) pentru a obtine rezultate mai specifice.
Keyword research = Cautarea cuvintelor-cheie relevante pentru un anumit site si analiza celor mai eficiente.
Keyword Spamming = Folosirea unui cuvant cheie in afara contextului intr-o incercare de a castiga o frecventa mai mare si de a obtine un rang (rank) mai mare in motorul de cautare.
Keyword Stuffing = Reprezita metoda utilizata de anumiti webmasteri prin care pe un site web abunda cuvintele cheie fara a avea un context definit. Metoda este calificata de catre motoarele de cautare ca fiind spam si trebuie evitata.
Keywords tag = Cuvinte cheie inserate in tag-urile META ale paginilor web.
Landing pages = O pagina web, special creata pentru a intampina vizitatorii proveniti dintr-o campanie online sau dintr-un newsletter electronic. Pagina explica de obicei motivul pentru care vizitatorii au ajuns pe acel site, ofera detalii despre tema newsletterului sau a campaniei si indica anumiti pasi de urmat.
Link = Legatura de pe un text sau imagine dintr-o pagina web catre o alta pagina web sau text tinta. La click pe textul sau imaginea respectiva se sare la tinta definita de legatura.
Link checker = Instrument utilizat pentru a verifica link-urile nefunctionale (”rupte”)
Link-uri asociative = Link-uri care trimit catre informatii asociate sau care ofera mai multe detalii, precum link-urile de “Vedeti si…/ see also”.
Link Reputation = Calitatea link-urilor care trimit la un anumit site. Cu cat site-urile care contin link-urile sunt mai apropiate ca tematica si au un trafic mai mare, cu atat mai mare este reputatia link-ului si rangul (rank) site-ul la care se face referire in motoarele de cautare.
Linkrot = Site-uri care nu mai sunt accesibile la vechea adresa (pentru ca au fost sterse sau mutate la alta adresa).
LS - LookSmart
Liste proprii = Liste de abonati care si-au dat acordul in mod direct catre compania care le detine (pleaca din listele de contacte proprii).
Log File = Fisiere care inregistreaza activitatea de pe un web server.
Login = Procedeul de intrare intr-un cont, prin introducerea datelor de acces.
Manual submission = Adaugarea manuala a unui URL intr-un motor de cautare
Media kit = Resursa creata de un proprietar de site pentru a-i ajuta pe potentialii cumparatori de publicitate sa evalueze oportunitatile oferite de respectivul site; include spatiul disponibil pentru reclama, tarife si conditii speciale.
Meta Tag = Partea de cod HTML care permite utilizatorului sa includa text pentru descrierea paginii. Un element meta in html, poate fi folosit pentru a identifica proprietatile unui document (ex. autor, descriere, lista de cuvinte etc) si pentru a da valori acelor proprietati. Meta tag-urile ofera informatii motorului de cautare. Cele mai importantemete tag-uri sunt descrierea (meta description) si cuvintele cheie (meta keywords).
Mime = Puteti specifica anumite extensii ale unor fisiere din site-ul dumneavoastra pentru a fi recunoscute de catre browsere.
Motor de cautare (Search Engine) = Program ce analizeaza fragmentul de text introdus in sectiunea “cautare” si face trimitere la o pagina web generata automat, returnand documente organizate in functie de anumite criterii cu ajutorul unei aplicatii tip indexer.
Multimedia = Orice document ce intruneste forme multiple de comunicare (text, audio, video).
MySQL = Un server de baze de date ce poate fi accesat din limbaje ca php, pearl, java etc, a carui utilizare este gratuita.
Newsletter = Buletin periodic, de regula trimestrial, lunar sau saptamanal, publicat de catre o organizatie comerciala, cuprinzand stiri si informatii (activitati, proiecte s.a.), destinate unei audiente locale bine definite.
Newsgroup (Grup de stiri) = Grupurile de stiri reprezinta colectii cu informatii globale actualizate frecvent, organizate mai mult sau mai putin in jurul unui anumit subiect cu relevanta publica.
Niche = Fractiune a unei populatii alcatuita din persoanele care au o anumita caracteristica, de regula mai redusa decat un segment de piata, si care pot fi atinsi prin intermediul unui singur vehicul publicitar, de regula cu o eficienta foarte mare
Off-site optimization = Factori de optimizare precum numele domeniului, link popularity si link reputation care nu pot fi schimbate prin modificarea codului HTML..
Online advertising network = Retea de publicitate online - grup de site-uri al caror spatiu publicitar este gestionat de aceeasi firma specializata.
On-site optimization = Optimizare prin modificarea codului sursa al paginii precum frecventa cuvintelor cheie, titlul, meta tag-urile, textul paginii, alt-tag-urile, navigarea etc.
Opt-in = Abonare. Abonatii isi dau acordul pentru a primi mesaje din partea companiei respective.
Opt-out = Dezabonare. Termenul este asociat si cu practica ilegala a continuarii trimiterii de mesaje celor ce si-au retras permisiunea pentru acest lucru.
Optimizare = Procedeele aplicate pe un site web cu scopul final de castigare de pozitii de top pentru cautari specifice in motoarele de cautare.
ODP - The Open Directory Project (http://dmoz.org/)
Outbound Link = Reprezinta linkurile de la website-ul dumneavoastra care directioneaza catre unul sau mai multe alte website-uri. Sunt linkurile care acorda PR ( PR = Page Rank-ul acordat de Google ).
Overlayer (Overlayed Ad) = Banner animat de format mare (pana la full screen) de obicei transparent, cu sunet sau voce si care dureaza intre 5-30 secunde dupa care se retrage intr-un banner standard.
Page Rank = Modalitate de clasificare a site-urilor web pe o scara de la 1 la 10, in functie de importanta lor, utilizata de motorul de cautare Google.
Page view = Cerere catre server de a incarca o singura pagina.
Pasword Protector Directory = Director de protejare a parolei.
Payment Gateway = Este un site specializat pentru transferul banilor din contul cartii de credit a clientului in contul magazinului virtual.
PCP = Procentajul de click-uri primite se calculeaza ca raport intre numarul de clickuri primite de reclama si numarul total de afisari ale reclamei.
Permission Marketing = Metoda de marketing bazata pe obtinerea acordului clientului de a primi informatii de la o companie. Permission marketing este de fapt orice forma de publicitate care este livrata ca urmare a exprimarii exprese a unui consumator de a primi informatii despre produsele si serviciile care il intereseaza. In mod particular, la inscrierea ca membru al unui site, utilizatorii accepta sa primeasca pe adresa de email cu care s-au inscris informatii despre produse si servicii ale site-ului sau ale partenerilor acestuia.
PHP = Personal Home Page. Este un limbaj de programare open-source, folosit pentru crearea aplicatiilor de server si pentru pagini web dinamice. Cu sintaxa din C, Java si Perl, este legat de pagini HTML si executa comenzile printr-un server care suporta PHP. Se utilizeaza pe scara larga, impreuna cu bazele de date MySQL.
Ping = Packet Internet Grouper. In mediul informatic, ping este un program ce returneaza o cerere lansata de catre un computer conectat la o retea informatica pentru a determina daca un anumit computer este conectat la resursele comune.
Pop Up = Este o fereastra noua, lansata de un site, billboard-uri intermitente care apar in timpul deschiderii unei pagini sau pe pagina, de obicei sunt actionate printr-un click.
Pop-under ad = Reclama afisata intr-o fereastra noua a browserului, deschisa insa sub fereastra care a generat-o.
Pop-up ad = Reclama afisata intr-o fereastra noua a browserului, deschisa deasupra ferestrei care a generat-o.
Popularity Ranking (al rezultatelor de cautare) = Anumite motoare de cautare stabilesc ordinea in care vor aparea rezultatele cautarii dupa numarul de alte site-uri care au link-uri catre fiecare pagina (un gen de vot de popularitate bazat pe asumtia ca alte pagini ar putea crea link-uri doar catre cele mai bune pagini). Google este cel mai bun exemplu in acest sens.
Pozitionare (Positioning) = Procesul de ordonare a paginilor web de catre un motor de cautare astfel incat cele mai relevante site-uri sa apara primele in lista rezultatelor de cautare in urma unei anumite interogari/ cautari.
PPC = Pay Per Click. Plata pe fiecare click Beneficiarul plateste o suma modica pentru fiecare click dat pe reclama acestuia. Reclama apare in directoare, situri, reviste online, motoare de cautare
PPCSE = Pay Per Click Search Engine - motor de cautare in care rezultatele sunt clasate in functie de cat de mult plateste fiecare site pe click (click-ul in rezultatele cautarii; pretul variaza in functie de cuvintele-cheie).
PPL = Pay Per Lead - model de tarifare a reclamei online care se bazeaza pe “qualifying leads”, adica actiuni ale userului care vor duce mai tarziu la vanzari. Lead in general inseamna inscrierea userului ca membru; site-ul obtine astfel informatiile sale de contact.
PPS = Pay Per Sale - model de tarifare a reclamei online la care plata se bazeaza numai pe vanzarile generate de un banner.
Public domain = Domeniu public. Resursele pe care acest tip de domeniu le cuprinde nu contin nici un fel de restrictii privind drepturile de autor sau modul de utilizare.
Publisher = Proprietarul / administratorul unui site.
Rang (Rank) = Pozitia pe care un anumit site este listat de un motor de cautare dupa o cautare. Cu cat rangul sau este mai mare, cu atat site-ul se va afla mai aproape de topul rezultatelor si va obtine un trafic mai mare.
Reach = Numarul de vizitatori unici care au intrat pe un site in cursul unei perioade date, exprimat ca procent din universul populatiei din target.
Reciprocal links = Linkuri intre 2 site-uri, adesea bazate pe o intelegere intre proprietari.
Rectangle ad = Tip de banner mare, dreptunghiular, ce se incadreaza in standardele IAB.
Registrant = Aceasta denumire este atribuita unei companii sau unei persoane care poate inregistra domenii web. Exemplu: Romarg
Rich Media = Tehnologie utilizata in creatia publicitara online care include imagini/animatii complexe, sunet si/sau video in bannerul publicitar.
RSS (Really Simple Syndication) = Sindicalizare web; o forma de sindicalizare a continutului prin care o sectiune a unui website este disponibila pentru folosierea pe alte site-uri. Este un protocol folosit in special de site-urile de stiri si de weblog-uri. RSS-ul reimpacheteaza continutul ca o lista de elemente, precum data unei stiri, un sumar al stirii si un link catre versiunea completa. Un program cunoscut ca agregator RSS sau “feed reader” poate verifica paginile care au versiune RSS si sa arate toate stirile noi. Acesta tehnologie este mai convenabila pentru utilizator pentru ca nu va fi nevoit sa viziteze de mai multe ori site-ul respectiv, pentru ca RSS-ul asigura doar vizualizarea continutului pe care utilizatorul nu l-a mai vazut.
Search engine = Motor de cautare. In momentul in care un utilizator introduce un text in formularul de cautare, un program de tipul motor de cautare analizeaza fragmentul de text si returneaza intr-o pagina Web generata automat documente organizate cu ajutorul unei aplicatii tip indexer.
Script language = Scriptul este un program de computer sau o secventa de instructiuni care este interpretata (executata) de un alt program (de ex. Java Script).
SE - Search engine.
SEP - Search engine placement.
SEM = Search Engine Marketing - Marketing pentru motoarele de cautare Totalitatea actiunilor intreprinse pentru a atrage cat mai multi vizitatori - potentiali clienti prin intermediul motoarelor de cautare.
SEO = Search Engine Optimization. Optimizarea pentru motoarele de cautare Se refera la optimizarea unui site web in vederea obitnerii unui maxim de vizibilitate in motoarele de cautare.
Self serve advertising = Publicitate care poate fi contractata fara asistenta unui reprezentant de vanzari.
SERP = Search Engine Results Pages. Paginile cu rezultatele cautarii dupa un anumit cuvant cheie. Se refera la rezultatele afisate de motoarele de cautare in formatul ales de utilizator, tinand cont de optinunile personale setate de acesta.
Site profile = Profilul siteului - evaluarea tipului de continut al site-ului.
Site users = Audienta - vizitatorii constanti ai unui site.
Skyscraper = Banner vertical cu latimea de 120 pixeli si inaltimea de 240 (400, 600 etc). Skyscraperele sunt pozitionate fie pe stanga, fie pe dreapta, dar de regula langa textul sau articolul sau zona de continut real a paginii web, motiv pentru care si ratele de click sunt mai mari, mesajul publicitar situandu-se langa text.
Spam = Catalogheaza mesajele cu caracter comercial trimise catre multipli destinatari, prin intermediul adreselor de e-mail, al grupurilor de stiri si discutii online, forum-uri etc.
Spam Assassin = Este un filtru de mail instalat pe un server mail pentru a identifica mesajele de tip spam. Acesta blocheaza spam-urile directionate catre adresele dumneavoastra de e-mail de pe server. Daca este activata optiunea “Enable Spam Assassin” in cazul in care vor fi trimise catre o adresa de e-mail mai multe mesaje de e-mail identice, veti primi doar unul, restul fiind sterse automat.
Spider = Aceasta clasa de aplicatii software exploreaza mediul web prin recuperarea de documente si urmarirea tuturor trimiterilor incluse; program software (cunoscut si sub numele de crawler) care este programat sa viziteze fiecare pagina a unui site, sa o catalogheze si sa o introduca in baza de date.
Stickiness = Timpul pe care un vizitator il petrece pe un site.
Streaming Media = O tehnica prin care transferul de date este perceput ca un flux continuu. Tehnologiile de streaming sunt din ce in ce mai importante odata cu dezvoltarea Internetului, pentru ca nu toti utilizatorii au acces rapid pentru a adescarca documente multimedia mari, cat mai repede. Prin streaming, utilizatorii pot incepe sa vada sau sa asculte un document inainte ca acesta sa fie transmis in intregime.
Subdomeniu = Aveti posibilitatea de a crea subdomenii. De exemplu, daca aveti domeniul www.domeniu.ro. puteti crea un subdomeniu numit “subdomeniu”, astfel puteti accesa o parte din site la adresa http://subdomeniu.domeniu.ro. Pentru aceasta introduceti numele subdomeniului pe care doriti sa il creati si apasati butonul “Add”. Va fi creat automat un folder in “public_html”unde trebuie sa copiati fisierele dorite.
Tag = Reprezinta un fel de eticheta atasata unui element, ce poarta informatii despre acel element (de ex. ce reprezinta si cum ar trebui afisat). Un set de tag-uri se numeste markup (markup languages) HTML si XML, tag-urile sunt determinate de parantezele ascutite (de ex
Targeting = Targetare - configurarea unor reclame astfel incat sa ajunga numai la publicul-tinta al unui anumit client sau produs.
Text ad = Reclama care utilizeaza linkurile-text.
Transitional Ad = Banner care apare in intervalul de trecere de la o pagina la alta.
Trick banner = Banner care incearca sa “pacaleasca” vizitatorii, adesea imitand un mesaj al sistemului de operare.
Troubleshooting = Reprezinta metoda de rezolvare “pas cu pas” a unei probleme utilizand tipare logice predefinite.
Two tier affiliate program = Structura de afiliere in care membrii castiga comisioane si de pe urma altor site-uri carora le recomanda programul de afiliere
Upgrade = Procedeul prin care se efectueaza trecerea de la un pachet de gazduire inferior, la unul superior.
Upload = Operatiune care consta in copierea unor fisiere de pe calculatorul client pe un server
URL = Universal Resource Locator. Constituie echivalentul Internet al adresei reale, ce functioneaza in mod similar celorlalte tipuri de adrese, prin trecerea de la informatii generice la date de ordin specific (de ex. de la cod postal la destinatar).
Usability = Caracteristica de a fi usor de folosit. Un site este uzabil in masura in care indeplineste cu usurinta sarcinile pentru care este folosit. Usurinta de utilizare poate fi masurata dupa timpul de indeplinire a sarcinilor, dupa cate greseli sunt facute, dupa cat de repede este invatat sistemul si dupa cat de satisfacuti sunt oamenii care realizeaza task-urile. Uzabilitatea poate include si factori ca siguranta si utilitate.
Video Ad = Adaptare a videoclipurilor pentru media online.
Viewer = O aplicatie tip viewer asista in administrarea fisierelor ce nu pot fi administrate de catre programul de navigare Web.
Viral marketing = Fenomen de marketing care faciliteaza si incurajeaza oamenii sa comunice mai departe un mesaj de marketing.
Vizitator unic (Unique Visitor) = Persoana (individ) care a vizitat un site Web (sau retea) cel putin o data intr-o perioada determinata de timp, de obicei intr-o perioada de 30 de zile calendaristice.
Volunter directory = Un director web pentru care majoritatea editorilor sunt voluntari neplatiti.
Web = Abreviere pentru WWW (World Wide Web). Este constituit dintr-o colectie neorganizata de milioane de documente raspandite pe servere din intreaga lume. Intre aceste documente se poate “naviga” cu ajutorul link-urilor sau folosind URL-ul paginii dorite.
Web design = Selectarea si imbinarea componentelor disponibile, pentru a crea layout-ul si structura unei pagini web
Web hosting = Gazduire web. Termenul se refera la sustinerea unui site online non-stop, de catre o companie aleasa de catre client, dispunand de un server de gazduire care este un computer foarte puternic si are posibilitatea de a stoca website-urile mai multor clienti, beneficiind totodata de o conexiune la internet foarte puternica, ce este capabila sa serveasca multe cereri venite din partea altor sisteme.
Webmaster = Titulatura oferita persoanelor responsabile cu administrarea website-urilor.
Web page =Pprezentarea traditionala a informatiilor online. Website-urile sunt facute din pagini web, analoge cu paginile unei carti. Daca sunt utilizate cadre, pot fi afisate pagini multiple in acelasi timp, rezultand multiple Page Views.
Website Profile = Detalii care pot include informatii demografice si psihografice despre vizitatorii website-ului, sau o portiune din acesta.
Web site traffic = Numarul total de vizitatori si vizite, acumulat de un site.
Web site usability = Usurinta cu care poate fi utilizat un site web de catre orice vizitator.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu